Foto’s

Kleuters op een levensgroot schaakbord

In de toolbox vind je tal van tips om het schaken stap voor stap aan te leren aan jonge kinderen. Begin niet met alle stukken tegelijk! Kies de volgorde van het prentenboek en bouw rustig verder op wat het kind de vorige keer heeft geoefend.

Op deze pagina zie je foto’s van een schaakles aan een groep zodat het snel duidelijk wordt hoe ik tewerk ga namelijk via bewegend leren.

Bij de vier-jarigen (2e kleuterklas) werk ik een schooljaar lang rond de koning, de toren, de loper en de dame. Het volgende schooljaar gaan we door met de loop van de pion en het paard.

We spelen vooral op het levensgroot schaakbord waardoor de kinderen zelf in de rol van het schaakstuk kunnen stappen. Op die manier groeit het ruimtelijk inzicht heel snel en kunnen de kinderen dit later toepassen op een klein schaakbord.

IMG_3291
groepsspel-2T-
groepsspel-4-T-
foto-1-spel-2P-pion
groepsspel-1D
3.9-dame
IMG_4845
previous arrow
next arrow
IMG_3291
groepsspel-2T-
groepsspel-4-T-
foto-1-spel-2P-pion
groepsspel-1D
3.9-dame
IMG_4845
previous arrow
next arrow

Bewegend leren

Bovendien zijn de kleuters erg enthousiast over het bewegend leren. Bij het begin van een schaakactiviteit demonstreer ik altijd eerst op een klein schaakbord wat we gaan doen (zingeving & doel). Al snel komt de vraag: “Wanneer gaan we beginnen spelen?” Plezier beleven op die leeftijd staat voorop, dus ja… de instructie verloopt soms verder tijdens het spel.